चण्डीगढ़

विकिपीडिया केरौ बारे मँ
नेविगेशन प जा खोज प जा
चण्डीगढ़
Chandigarh
शहर और सङ्घ राज्यक्षेत्र
चण्डीगढ़ सङ्घ राज्यक्षेत्र
Skyline of चण्डीगढ़ Chandigarh
उपनाम: सुन्दर नगर (सिटी ब्यूटीफ़ुल)
Location of चण्डीगढ़ Chandigarh की स्थिति
देश भारत
उद्घाटन आश्विन शुक्ल प्रतिपदा विक्रम सम्वत्त २०१० (अक्टूबर ७, १९५३)
नाम स्रोत देवी चण्डी
शासन
 • प्रणाली सङ्घ शासन
 • सभा भारत सरकार
 • राष्ट्रपति द्रौपदी मुर्मू
 • प्रशासक बनवारीलाल पुरोहित
क्षेत्रफल
 • कुल ११४ किमी2 (४४ वर्गमील)
ऊँचाई ३२१ मी (१,०५३ फीट)
जनसंख्या (2011)[१][२]

चण्डीगढ़ भारत केरौ एगो केन्द्र-शासित प्रदेश छेकै ।

चण्डीगढ़, (पंजाबी: ਚੰਡੀਗੜ੍ਹ), भारत केरौ एगो संघ राज्यक्षेत्र छेकै, जे दू भारतीय राज्यौ, पंजाब आरू हरियाणा केरौ राजधानी भी छेकै। एकरौ नाँव केरौ अर्थ छेकै चण्डी केरै किला। ई हिन्दू देवी दुर्गा के एगो रूप चण्डिका या चण्डी केरौ एगो मंदिर के कारण पड़लौ छै। ई मंदिर आय भी शहर सँ कुछ दूर हरियाणा केरौ पंचकुला जिला मँ स्थित छै। एकरा सिटी ब्यूटीफुल भी कहलौ जाय छै। चंडीगढ़ राजधानी क्षेत्र मँ मोहाली, पंचकुला आरू ज़ीरकपुर आबै छै, जेकरौ २००१ की जनगणना के अनुसार जनसंख्या १०५५४५० (लगभग११ लाख) छै। भारत की लोकसभा में प्रतिनिधित्व हेतु चण्डीगढ़ के लिए एक सीट आवण्टित है। वर्तमान सत्रहवीं लोकसभा में भारतीय जनता पार्टी की श्रीमती किरण खेर यहाँ से संसद सदस्य हैं। २०२० ईसवी से पूर्व चण्डीगढ में सेक्टर १३ नाम से कोइ सेक्टर नहीं था क्योंकि चण्डीगढ़ शहर के शिल्पकार ली कार्बूजियर इस अंक को अशुभ मानते थे। किन्तु फ़रवरी २०२० में संघ राज्यक्षेत्र प्रशासन द्वारा नगर के ८ क्षेत्रों को क्षेत्रक १३ अधिसूचित किया गया।

इस शहर का नामकरण दुर्गा के एक रूप ‘चंडिका’ के कारण हुआ है और चंडी का मंदिर आज भी इस शहर की धार्मिक पहचान है। इस शहर के निर्माण में तत्कालीन प्रधानमंत्री जवाहर लाल नेहरू की भी निजी रुचि रही है, जिन्होंने नए राष्ट्र के आधुनिक प्रगतिशील दृष्टिकोण के रूप में चंडीगढ़ को देखते हुए इसे राष्ट्र के भविष्य में विश्वास का प्रतीक बताया था। चण्डीगढ़ को तत्कालीन भारत राष्ट्रपति श्री राजेन्द्र प्रसाद द्वारा १९५३ ई० में किया गया था।

अंतर्राष्ट्रीय स्तर पर शहरी योजनाबद्धता और वास्तु-स्थापत्य के लिए प्रसिद्ध यह शहर आधुनिक भारत का प्रथम योजनाबद्ध शहर है। चंडीगढ़ के मुख्य वास्तुकार फ्रांसीसी वास्तुकार ली कार्बूजियर हैं, लेकिन शहर में पियरे जिएन्नरेट, मैथ्यु नोविकी एवं अल्बर्ट मेयर के बहुत से अद्भुत वास्तु नमूने देखे जा सकते हैं। शहर का भारत के समृद्ध राज्यों और संघ शसित प्रदेशों की सूची में अग्रणी नाम आता है, जिसकी प्रति व्यक्ति आय ९९,२६२ रु (वर्तमान मूल्य अनुसार) एवं स्थिर मूल्य अनुसार ७०,३६१ (२००६-०७) रु है।

  1. लुआ त्रुटि मोड्यूल:Citation/CS1/Utilities में पंक्ति 38 पर: bad argument #1 to 'ipairs' (table expected, got nil)।
  2. लुआ त्रुटि मोड्यूल:Citation/CS1/Utilities में पंक्ति 38 पर: bad argument #1 to 'ipairs' (table expected, got nil)।
  3. लुआ त्रुटि मोड्यूल:Citation/CS1/Utilities में पंक्ति 38 पर: bad argument #1 to 'ipairs' (table expected, got nil)।